עקרון 10/ 90 ואיך הוא פועל לטובתך.

 

עקרון 90/10 מדבר על כך ש 10 אחוזים מההתרחשויות בחיינו אינם בשליטתנו.  אך שאר 90 האחוזים, הם תוצאה של דרך התגובה שלנו . אם נהיה מודעים לכך, נוכל ללמוד לשלוט על תגובותינו, ובכך לשנות את מציאות חיינו.

דוגמא קטנה מחיי היומיום... עקפו אותך ברמזור ממש שניה לפני שהתחלף הרמזור לאדום , את נשארת לעמוד והנהג השני המשיך בדרכו.

באותו רגע את כועסת, מתעצבנת, מקללת, נסערת , מרוגזת ולא מבינה איך הצד השני עשה את מה שעשה. את מושכת את תחושת הכעס ומגיעה למשרד עצבנית, נשפך עליך הקפה, הכל משתבש לך במהלך היום , שום דבר לא הולך כמו שרצית....

דבר כזה יכול להרוס לך את כל היום.

אבל .....בואי נאמר שאם היית יודעת שבתוך הרכב הזה יושבת אישה שכורעת ללדת והנהג היה חייב לחתוך אותך כדי להגיע לבית החולים במהירות האפשרית? האם עדין היית כועסת ורוגזת עליו? או שהיית מרגישה שעשית משהו טוב וכל היום היית מחויכת ושמחה .

הבחנת בהבדל? 

שני תסריטים שונים. שניהם החלו באותו יום. שניהם הסתיימו בצורה שונה.

מדוע? בשל תגובותיך!

עצירה, שינוי האוטומט המחשבתי, בחירה, שינוי תגובה.

באמת אין לך כל שליטה על 10% מהקורה. אך שאר 90% הם תוצאת תגובותיך.

זכרי את עקרון 90/10. הוא עובד למענך.

ישמי אותו ותופתעי מהתוצאות.  


דרך מעניינת ומהירה להתאמן על הרגעה עצמית הינה שימוש בטכניקת מודרה. 
מודרה היא תנוחת כף היד בזמן מדיטציה, המודרות השונות למעשה מוליכות את זרימת האנרגיה במסלולים מסוימים מהגוף למוח, בהתאם לסוג המודרה. על ידי לחיצה מבוקרת של נקודות עצביות בכף היד.

גיאן מודרה –  Gyan Mudra – חותם הידע

איך מבצעים : ניגע עם קצה האגודל בקצה האצבע המורה. שאר האצבעות נשארות ישרות.

מודרה זו מעוררת ידע, חכמה, פתיחות ורוגע. היא מפעילה את הקורטקס המוטורי ברמה מאוד מעודנת, ויוצרות מעגל אנרגיה מהמוח ליד ובחזרה. המטרה היא להכניס מודעות לרגש ולעצור את התגובה הרגשית האוטומטית .

מדוע לא כולם מגיבים באופן מידי ובאותה צורה? התשובה הינה הרגלים. אותו מנגנון הישרדותי אבולוציוני הקיים בנו להתמודדות פיזית עם איום או סכנה. זו תגובה אוטומטית של הילחם, ברח או קפא.

ההרגלים הינם דפוס קבוע הנוצר במהלך חיינו ונשען על ידע וניסיון חיינו, הכישורים שרכשנו והמוטיבציה המניעה אותנו. הרגלים אלו המושרשים בנו יצרו את האופי שלנו, על פיהם אנו מתנהגים, על פיהם אנו מגיבים ולוקחים החלטות בצורה אפקטיבית או לא.

הכל זה דפוס, כל החיים, אבל אנחנו לא תמיד יכולים לראות את הדפוס כשאנחנו חלק ממנו.

במידה ובחרת להיות אפקטיבית, בחרת ללמוד איך להשפיע על חייך, איך לשנות את המציאות - בלוג המסע הזה בשבילך.

רגע לפני עצרי, התבונני בחיים שלך, נסי להיזכר באירוע מסוים מהעבר שהסעיר אותך .

נסי להיזכר כיצד פעלת שם? התבונני רגע על עצמך מהצד, איך הגבת? איך הרגשת? האם הדופק שלך היה מהיר? האם הבטן התכווצה? האם הטלת אשמה על מישהו אחר ? האם התווכחת ברוגז, כעס ותוקפנות? האם הצלחת בכלל לשמוע ולהקשיב לדברי הצד השני? האם התעקשת בנכונות דבריך ? האם התעקשת על צדקתך? או תירצת לעצמך שאת חייבת לפעול בצורה כזו כדי שהצד השני יבין שאת צודקת...

אם כך נהגת ברוב המקרים אזי את שרוויה בתוך עצמך, בתוך דפוסי חשיבה והרגלים ישנים ומעכבים.

גם אני הייתי שם שנים רבות וארוכות מידיי...

אבל כיום אני מביאה לפניכן את הדרך האפקטיבית והקריאטיבית שעזרה לי "לצאת" מהקורבנות ולהחליף את ההסתכלות והתגובה שלי מתגובה ריאקטיבית לתגובה פרואקטיבית.

תגובה ריאקטיבית  תגובה המושפעת מסביבה פיזית ביחס לעמדות של אחרים, אנשים ריאקטיבים חיים את חייהם עם עליות וירידות מטאוריות, הם תמיד חלשים יותר מבולבלים יותר וילדותים יותר. כשמתייחסים אליהם יפה הם מרגישים טוב, כשלא מתייחסים אליהם יפה, הם בהתגוננות (הילחם) ובכך מחזקים לעצמם ולסביבתם הם תחושת הקורבנות. הם מבצעים טעויות גדולות יותר בחיים משום שהם אינם עקביים ואין להם דרך אחת ברורה. למעשה הם מגיבים לדברים אמוציונלית, דבר הגורם בדיוק ליצירת מציאות ממנה הם מנסים להימנע

תגובה פרואקטיבית - לעומת זאת הינה פעולה מתוך בחירה, הובלה, דומיננטיות ואחריות המבטיחה הצלחה ושליטה בחיים. פועל יוצא של החלטותינו ולא של התנאים הפיזיים שבהם אנחנו נמצאים. אנשים פרואקטיביים הם תמיד חזקים יותר, משפיעים יותר, ברורים ובוגרים יותר. הם מבצעים פחות טעויות בחיים משום שהם עקבים יותר. ממוקדים וצמודים  לדרך מסוימת ללא סטיות להפרעות חיצוניות. יש להם אג'נדה בחיים. לא מגיבים לאחרים ולא פועלים ביחס לעמדות ולדעות של אחרים. אלא רק בזכות עצמם וביחס ישיר לעצמם .

תגובתם לגירויים היא בחירה או תגובה שבסיסה ערכי  "איש לא יכול לפגוע בך בלא הסכמתך", אמרה אלינור רוזוולט.

מבחינה רגשית קשה לקבל את הדברים אלה ובייחוד אם מאחורינו שנים רבות שבהם האשמנו אחרים בצרות ובבעיות שלנו. לכן כל עוד אינך יכולה לומר ביושר : אני מה שאני היום, בגלל הבחירה שבחרתי אתמוללא תוכלי לומר:  אני בוחרת לחיות אחרת.

העבודה שלנו היא לפעול בניגוד לאוטומט הרגשי שמפעיל אותנו , בניגוד להטבעות הישנות שלנו במוח ובניגוד להרגלי איזור הנוחות שלנו.

זה לא פשוט, זה לא קל , אבל זה מחויב המציאות אם נרצה לשנות את חיינו.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

המחשבות שמאחורי הבלוג...

"לך אחרי האושר שלך והיקום יפתח בפניך דלתות במקום שהיו בהם רק חומות " גוזף קמפבל